torstai 19. joulukuuta 2013

19.Luukku: Minä ratsastajana

Moi! Monet teistä varmaan tietää jo, että harrastan ratsastusta. Ajattelin tänään kertoa vähän enemmän musta ratsastajana. Jos ei hepat kiinnosta yhtään, niin ei ole pakko lukea! :)

Mä aloitin ratsastuksen vuoden 2011 syksyllä Vahannan ratsastuskoulussa alkeiskurssilla. Olin silloin 12-vuotias. Eli olen siis ratsastanut vasta reilut 2 vuotta. Olen ollut aina samalla tallilla ja siinä samassa ryhmässä lauantaiaamulla. Mun mielestä on kivaa mennä sinne jo aamulla, vaikka joutuukin heräämään jo kaheksalta! On jotenkin niin valoisaa ja hiljaista vielä tallillakin ja ei mee aikaa päivästä kauheesti, koska muuten varmaan nukkuisin vielä tolloin. Joo nyt kyllä poikkesin vähän aiheesta. :D

Mää mun elämäni toisella ratsastustunnilla ja samalla ekaa kertaa Artulla ratsimassa! :)

Nykyään mä oon vieläkin siis siinä samassa ryhmässä, joka on nykyään estepainoitteinen jatko 4. Me hypätään esteitä joka kolmas kerta. Yleensä me hypätään vaan jotain 50cm, mutta ollaan menty myös 60cm okseria. Leirillä olen hypännyt 65cm esteen, eli en todellakaan mitään korkeita vielä mene! :D Kouluratsastuksessa me ollaan tehty esim. pohkeenväistöä, avotaivutuksia, etuosakäännöksiä, perus juttuja esim. reittejä ja eri askellajeja tietty yms.
Fidzi ja mä viime kisoissa :)♥

Mä olen ollut kolmissa tallimme estekisoissa. Ne on ollut siis ihan vaan lasten harjoituskilpailuja kaikki. Ekat kisani menin Kertulla toukokuussa. Menin silloin vaan ristikkoluokan ja puhdas rata tuli. Toiset kisat menin syksyllä Fidzillä, joka on oikein mukava esteillä. Siellä menin 50cm luokan ja puhdas rata. Kolmannetkin kisat menin Fidzillä nollalla virhepisteellä. Paras kisaponi! ♥

Kerttu ja mä ekoihin kisoihin valmistautumassa :)

Hoitoheppoja mulla on ollut yhteensä kolme. Mun eka hoitsu oli 165cm korkea Vihtori -suomenhevonen. Vihtori oli aivan ihana ja ekasta ratsastustunnista lähtien suosikki heppani! Se oli mukavan reipas ja tosi kiltti ja turvallinen ratsu. Vihtori jouduttiin valitettavasti lopettamaan sen sairastuttuaan ähkyyn. :( Se oli jo 20 -vuotiaskin. Vihtorista olen tehnyt videon YouTubeen:
Seuraava hoitsuni oli Frou Frou. Aivan ihana welshponi tamma! Frou on vain 110cm korkea superkiltti ja kaunis lasten unelmaponi! Sillä on tosi mukava ratsastaa, mutta se on jo aika pieni mulle, niin en enää ratsasta sillä.
Mä ratsastamassa Froulla hiihtolomalla, vaikka se onkin mulle tossa jo aika pieni!
Samalla, kun hoidin Frouta, halusin toisenkin hoitoponin ja otin Artun. ♥ Arttu on söpö ja hieman tuhma hoitaessa joskus, mutta aivan ihana poni! Arttu on rodultaan eestinhevonen ja säkää siltä löytyy n. 140cm. Lopetin kuitenkin jossain vaiheessa Froun hoitamisen paristakin syystä: Frou oli aina tunnilla tai hoidettu, kun mä hoidin sitä, joten en ehtinyt harjailla sitä kun vaan nopeesti ja joskus en ollenkaan. Toinen syy oli se, että en jaksa/ehdi käydä tallilla kolmea kertaa viikossa, kun on kaikki koulujututkin.
Eli nykyään hoidan vaan Arttua ja siitä on tullut mulle tosi tärkee! Sitä on ihana hoitaa ja ratsastaa sekä tietty halailla. :)
Aramis VII  "Arttu" ♥

Olen ollut kahdella ratsastusleirillä. Eka oli silloin, kun olin ratsastanut vähän alle vuoden. Se oli Tuulensillan islanninhevosleiri kesällä 2012. Se oli oikein kiva leiri, vaikken issikoista mitään sen enempää tajunnutkaan. Hoitsuni oli leirillä Silfri, jolla ratsastin joka päivä 2 tuntia. :) Silfri oli ainakin silloin aika nuori (6v) ja vähän haastavakin, utelias ja kiltti issikka ruuna. Enää Silfri ei tietääkseni asu Tuulensillan tallilla, vaan jossain muualla.

Silfrillä on toinen silmä sininen ja toinen ruskea. :)

Toinen oli viime kesällä KT-tallilla. Se oli tosi kiva leiri! Siellä mun hoitsu oli pieni valkoinen Hessu-poni :).


Tässä oli siis jonkun verran tietoa mun ratsastushistoriasta ja ylipäätänsä musta ratsastajana. Musta ratsastus on tosi kivaa ja odotan aina seuraavaa ratsastuskertaa koko viikon. :D Eli suosittelen lajia kaikille! Toivottavasti edes jotain kiinnosti, vaikka tämä onkin kaniblogi! Kommenttia saa laittaa! :)

6 kommenttia:

  1. Kiva kuulla sun harrastuksestakin välillä :)

    VastaaPoista
  2. Milloin Arttu tuli tuolle tallille?😭 Näyttää ihan mun entiseltä hoitoponilta joka myytiin ilman että mulle edes kerrottiin😭 Arttu muutti pois Ponipihalta 2013 muistaakseni😖

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tähän vastasinkin jo YouTubessa, mutta en tiedä, ainakin ennen 2011, jolloin tulin Vahantaan. Ei ole siis sama poni. :( Ja harmi, kun se myytiin!

      Poista
    2. Voi ei😔 Niin kova ikävä😭 Omistajat eivät edes kertoneet minne myytiin ja pian alkaa tuntumaan että Arttu on jo virheämmillä laitumilla😭

      Poista
    3. Voih :'( Mutta mieti, että Artulla on varmasti hyvä olla, missä ikinä onkaan! :)

      Poista